Milieu en natuur zijn al jaren vaste thema’s in het beleid van heel wat gemeentebesturen. Jongeren zijn hierbij een heel belangrijke maatschappelijke doelgroep.
Om deze reden biedt het duurzaamheidsteam van IOK – aan gemeenten in haar werkingsgebied – elk schooljaar de mogelijkheid om in te stappen in het project ‘Milieulessen‘ voor de tweede en derde graad van het basisonderwijs. De scholen kunnen kiezen uit workshops rond de thema’s klimaat, energie en water.
- Gemeenten die instappen in het project, dragen de kosten van deze lessen en maken het project kenbaar aan de scholen op hun grondgebied.
- Scholen die wensen in te schrijven, kunnen in de periode mei-augustus inschrijven voor het volgende schooljaar. Na akkoord van de gemeente wordt dan een lessenschema opgemaakt in samenwerking met de school.
Schrijf je school in (tijdens periode mei-augustus)
- De milieulessen zelf worden gegeven door een duurzaamheidscoach van GoodPlanet.
Thema’s
- Thema Energie
- Thema Klimaat
- Thema Water i.s.m. Hidrodoe
Een dag vol energie (2e graad)
De leerlingen leren dat we voor bijna al onze handelingen energie nodig hebben. Ze leren dat er verschillende vormen van energie bestaan. De leerlingen bekijken, aan de hand van concrete voorbeelden, hoe we minder energie kunnen gebruiken door kleine aanpassingen in ons gedrag en dagelijks leven.
Duurzaam gebruik van energie (3e graad)
De leerlingen leren het begrip energie kennen. Ze onderscheiden de verschillende vormen van energie: fossiele energiebronnen, nucleaire energie, hernieuwbare energiebronnen zoals wind, waterkracht en zon. Ze begrijpen dat in de loop van de geschiedenis niet steeds dezelfde energiebronnen gebruikt werden. Ze krijgen een inzicht in de gevolgen van het gebruik van energiebronnen voor de mens en het leefmilieu. Ze zoeken naar manieren om zuiniger om te gaan met energie.
Introducties gratis lessenpakket ‘Energy Challenges’ (3e graad)
Ben je geïnteresseerd om doorheen het hele schooljaar aan de slag te gaan met het gratis lessenpakket ‘Energy Challenges’? Dan heb je de mogelijkheid om de eerste les (introductie tot het pakket) aan te vragen als milieules. In deze introductieles ontdekken de leerlingen de 9 sterren waar ze gedurende de rest van het schooljaar rond zullen werken aan de hand van het lessenpakket. Via dit lessenpakket kunnen de leerlingen uit de 3de graad lager onderwijs het initiatief zelf in handen nemen om energiebesparende methodes in te voeren op school en om hun kennis door te geven aan andere mensen in hun omgeving. Bij het pakket hoort ook de mogelijkheid om een VR-bril te lenen waarmee de leerlingen de ‘Energy Challenges VR game’ kunnen spelen in de klas.
Meer informatie over het lessenpakket en downloaden kan via www.iok.be/energychallenges. Let op, deze les is enkel in te plannen in de maanden november en december, aangezien je als leerkracht nog voldoende tijd moet voorzien om de rest van het lessenpakket doorheen het schooljaar zelfstandig te doorlopen.
Opwarming van de aarde (2e graad)
Er wordt op een speelse manier stilgestaan bij de oorzaken en de gevolgen van de opwarming van de aarde. De leerlingen zoeken naar manieren om dit tegen te gaan. Wat kunnen zij zelf betekenen en welke maatregelen zou de regering kunnen treffen?
Klimaat en klimaatverandering (3e graad)
De leerlingen leren de begrippen atmosfeer en (natuurlijk) broeikaseffect kennen. Ze begrijpen het verschil tussen weer, milieu en klimaat. Ze krijgen een inzicht in hoe de mens het klimaat beïnvloedt. Ze begrijpen de oorzaken en de gevolgen van de opwarming van onze aarde. Ze ontdekken tips over hoe we de opwarming van de aarde kunnen tegen gaan.
Waterverbruik (2e graad)
De leerlingen leren op een speelse manier hoeveel water ze verbruiken in hun dagelijkse leven en hoe ze dit waterverbruik naar beneden kunnen halen. Aan de hand van een demonstratie wordt ook getoond hoe kostbaar water is.
Drinkwaterproductie (2e en 3e graad)
De leerlingen leren op een speelse manier hoe drinkwater wordt geproduceerd en wordt vervoerd tot het bij hen thuis uit de kraan loopt. Ze leren ook waar op aarde overal water voorkomt en in welke vormen.
Waterproblematiek in de wereld (2e en 3e graad)
De leerlingen maken kennis met een aantal plaatsen op aarde waar er zich een probleem stelt met water. In groepjes gaan ze elk voor één locatie dit probleem verder bekijken. Ze maken een poster waarop ze proberen om het probleem duidelijk te maken door middel van woorden, foto’s, tekeningen, … Aan het eind van de les stellen ze hun poster voor aan de rest van de klas.
Watervervuiling (3e graad)
Plastic in de oceaan, vervuiling in rivieren… Watervervuiling is een groot probleem. In de les Watervervuiling ontdekken leerlingen de verschillende vormen van vervuiling in water. We zoeken uit wat watervervuiling precies is, wat de gevolgen zijn én hoe je zelf het verschil kunt maken.
Praktisch
- Doelgroep: 2e en 3e graad lager onderwijs in de Antwerpse Kempen (regio IOK)
IOK is een dienstverlenende vereniging in het oosten van de provincie Antwerpen. Volgende 29 gemeenten maken deel uit van het IOK-werkingsgebied:
Arendonk, Baarle-Hertog, Balen, Beerse, Dessel, Geel, Grobbendonk, Heist-op-den-Berg, Herentals, Herenthout, Herselt, Hoogstraten, Hulshout, Kasterlee, Laakdal, Lille, Meerhout, Merksplas, Mol, Nijlen, Olen, Oud-Turnhout, Ravels, Retie, Rijkevorsel, Turnhout, Vorselaar, Vosselaar, Westerlo.
Dit project is een initiatief van IOK – Intercommunale van de Ontwikkeling van de Kempen – in samenwerking met GoodPlanet.
